Op dinsdag 3 oktober is de grootschalige beveiligde truckparking geopend op industrieterrein Hazeldonk, aan de A16 bij de grens met België. Dit is de achtste truckpark locatie die onder beheer van TRE geopend is.Op de truckparking Hazeldonk is er ruimte voor tweehonderd vrachtwagenchauffeurs om veilig en comfortabel te overnachten. Deze gemoderniseerde en beveiligde parking is feestelijk geopend door wethouder Adank waarna een MAAT vrachtwagen als eerste door de hekken is gereden om de truckparking symbolisch te openen.

Zie ook persbericht van BNDeStem

Veiligheid

Er rijden in Nederland steeds meer buitenlandse chauffeurs die ergens moeten kunnen overnachten met hun lading. Daarnaast wordt er steeds strenger gecontroleerd op het naleven van rust- en rijtijden van chauffeurs. Chauffeurs moeten dagelijks 11 uur aaneengesloten rusten en één keer in de week zelfs 45 uur. “We zien dat er een grote vraag is naar veilige parkeerplekken, met bijbehorende voorzieningen”, zegt de Bredase wethouder Boaz Adank van Economische Zaken en Mobiliteit. “Met deze beveiligde truckparking voldoen we aan die vraag en bieden we een aantrekkelijke en broodnodige plek voor chauffeurs om te overnachten. Ik ga ervan uit dat we hiermee zaken als ladingdiefstal en andere vormen van criminaliteit op Hazeldonk snel kunnen terugdringen.”

TRE

MAAT is mede eigenaar van TRE die naast deze nieuwe parking al vijf zeer succesvolle truckparkings en twee trailerparkings in het Rotterdamse Havengebied exploiteren. Zij hebben de Alblasserdamse bedrijven EGROService en DARBouwadvies ook nauw betrokken bij dit bouwproces.  “We werken aan een landelijk dekkend netwerk van goed ingerichte en veilige truckparkings. Dat netwerk krijgt steeds meer vorm. Wij exploiteren. Daarnaast zijn we bezig met een parking in Duiven, en regelen we de Europese subsidie voor een parking in Venlo. We zien dat onze formule werkt en er grote vraag is naar veilige en comfortabele plekken om te overnachten.” aldus Ton Barten, directeur TRE.

@Fotocredit Cees van der Wal

Parkeren

Chauffeurs kunnen op Hazeldonk het eerste uur gratis parkeren. Daarna betalen zij 1,40 euro per uur, met een voorlopig maximum van 5 euro per dag. Als alle overige voorzieningen (verblijfsruimte met tv, toiletten, douches, wasmachines, drogers en verkoopautomaten) volledig operationeel zijn wordt er een maximum dagtarief van 14 euro gerekend. Naar verwachting is dit binnen zes weken gerealiseerd. Chauffeurs kunnen in de tussentijd voor de meeste voorzieningen terecht in het naastgelegen restaurant. De gemiddelde Europese dagprijs ligt op 23 euro. Het hangt van de bezettingsgraad af of het dagtarief van 14 euro gehandhaafd kan blijven.

Brabantse Ontwikkelings Maatschappij

Het project wordt mede gefinancierd door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) en de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen. Ruim een jaar geleden werd reeds een EU-subsidie verkregen voor dit project, samen met twee andere vergelijkbare initiatieven in Duiven en Venlo. De participatie en financiering door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) hebben het project in goede banen geleid. Fondsmanager Jeroen Krijgsman van de BOM: “Het is goed om te zien dat onze participatie als een vliegwiel werkt en dat we Europese middelen hebben kunnen aantrekken voor onze regio. Zowel voor de logistieke sector als voor de kwaliteit van het vestigingsklimaat is dit soort voorzieningen een steeds belangrijker voorwaarde.”

Beveiligde truckparking open op Hazeldonk Video via BNdeStem